Peran Iklan Media Sosial, Brand Image, dan Inovasi Produk untuk Membangun Loyalitas Konsumen Kalbe Nutritionals di Daerah Istimewa Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.61132/prosemnasimkb.v2i2.178Keywords:
Brand Image, Consumer Loyalty, Product Innovation, Sosial Media AdvertisingAbstract
This study examines the influence of social media advertising, brand image, and product innovation on consumer loyalty toward Kalbe Nutritional in Yogyakarta, both partially and simultaneously. Using a quantitative method with purposive sampling, data were collected from 100 respondents through a Likert-scale questionnaire and analyzed using SPSS 20. The results indicate that social media advertising and brand image do not have a significant effect on consumer loyalty, while product innovation has a positive and significant impact. The limitation of this study lies in the absence of age segmentation. This study recommends strengthening digital strategies and conducting further research that considers demographic factors
Downloads
References
Aditiya, N. Y., Evani, E. S., & Maghfiroh, S. (2023). Konsep Uji Asumsi Klasik pada Regresi Linier Berganda. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, 2(2), 102–110. https://doi.org/10.32424/1.jras.2023.2.2.10792
Afrida, R., Yacob, S., & Sari, N. (2020). Membangun loyalitas pelanggan melalui kualitas produk dan citra merek (Studi pada pelanggan Oppo Jambi). Jurnal Dinamika Manajemen, 8(1), 7–16. https://doi.org/10.22437/jdm.v8i1.16829
Anisah, S. N., Devi, N. H., Windi, M. D., & Purnama, R. S. (2022). Peningkatan Kinerja Industri Makanan dan Minuman Melalui Transformasi Digital di Indonesia. Trending: Jurnal Manajemen dan Ekonomi, 1(1), 165–176. https://doi.org/10.30640/trending.v1i1.493
Forester, B. J., Khater, A. I. A., Afgani, M. W., & Isnaini, M. (2024). Penelitian Kuantitatif: Uji Reliabilitas. Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 1812–1820.
Kalam, A. L., & Izzah, F. N. (2022). Intensitas Kepercayaan Konsumen, Citra Merek dan Kepuasan Konsumen terhadap Loyalitas Customer Chatime di Mall Ciputra Semarang, 9(1), 47–59.
Kristianto, A. D., & Wahyudi, T. A. (2019). Pengaruh citra merek, persepsi kualitas produk dan persepsi harga pada kepuasan pelanggan serta dampaknya terhadap loyalitas pelanggan. Jurnal Manajemen Strategi dan Aplikasi Bisnis, 2(2), 117–126. https://doi.org/10.36407/jmsab.v2i2.74
Lestari, H., Putra, S. S., & Digdowiseiso, K. (2023). Pengaruh Komunikasi Pemasaran, Inovasi Produk, dan Citra Perusahaan terhadap Loyalitas Pelanggan Dua Coffee. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(2), 1043–1052. https://doi.org/10.47467/reslaj.v6i2.5566
Mamlua’atul M., I., & Basuki, H. (2023). Analisis Regresi Linier Berganda Untuk Mengetahui Faktor yang Mempengaruhi Kejadian Stunting di Jawa Timur. Indonesian Nursing Journal of Education and Clinic, 3(3), 51–59.
Ramdhani, M. D., Masnita, Y., & Trisakti, U. (2023). Peran Pemasaran Media Sosial pada Ekuitas Merek. 13, 89–103.
Rika W. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Promosi Media Sosial terhadap Loyalitas Pelanggan Kopi Kenangan. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
Rosita, E., Hidayat, W., & Yuliani, W. (2021). Uji Validitas dan Reliabilitas Kuesioner Perilaku Pro-sosial. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 4(4), 279. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i4.7413
Sabaru, S. (2022). Influence of Product Quality, Price and Product Innovation on VIVO Smartphone Consumer Loyalty (At Sam Ratulangi University Manado Students) Jurnal EMBA, 10(3), 340–352.
Salsabila, A. F., & Utomo, S. B. (2023). Pengaruh Brand Image, Kualitas Produk dan Celebrity Endorser terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 1–16.
Sedley, R. (2010). Social media marketing. The Business & Management Collection, 2010(2), e1002448. https://doi.org/10.69645/cinz1775
Septiawan, D., Octasylva, A. R. P., Vindiana, A. P., & Tampubolon, E. S. (2024). Peran Brand Image, Harga, dan Kualitas Produk pada Loyalitas Pelanggan Kosmetik Mother of Pearl. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis, 4(3), 1464–1477. https://doi.org/10.37481/jmeb.v4i3.943
Tehuayo, E. (2021). Pengaruh Diferensiasi Produk, Inovasi Produk, dan Iklan terhadap Loyalitas Konsumen Shampo Sunsilk di Kota Ambon. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(2), 69–88. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i2.277
Wiryany, D., Natasha, S., & Kurniawan, R. (2022). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Perubahan Sistem Komunikasi Indonesia. Jurnal Nomosleca, 8(2), 242–252. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v8i2.8821
Yaldi, E., Pasaribu, J. P. K., Suratno, E., Kadar, M., Gunardi, G., Naibaho, R., Hati, S. K., & Aryati, V. A. (2022). Penerapan Uji Multikolinieritas dalam Penelitian Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Kewirausahaan (JUMANAGE), 1(2), 94–102. https://doi.org/10.33998/jumanage.2022.1.2.89
Yanti, T. D., Hayu, R. S., & Anggarawati, S. (2022). Pengaruh kualitas layanan, kualitas produk, dan brand image terhadap loyalitas pelanggan di cafe Well the Wood (WTF) Bengkulu. Open Journal System Universitas Bengkulu, 5(3), 862–885.
Zahara, T, A. D., Wisnujati, N. S., & Siswati, E. (2021). Analisis Produksi dan Produktivitas Cabai Rawit (Capsicum frutescens L) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Sosio Agribis, 21(1), 18–29. https://doi.org/10.30742/jisa21120211345
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Prosiding Seminar Nasional Ilmu Manajemen Kewirausahaan dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.