Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Kunjung Wisatawan di Toraja Utara

Authors

  • Risaldy Adikaputra Jacob Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Randi Tangdialla Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Stefani Marina Palimbong Universitas Kristen Indonesia Toraja

DOI:

https://doi.org/10.61132/prosemnasimkb.v1i2.46

Keywords:

Social Media, Tourist’s Visit Interest, Toraja

Abstract

The Influence of Social Media on Tourist Interest in North Toraja. The purpose of this research is to determine whether social media has an impact on tourist interest in North Toraja. Data collection techniques in this study include documentation, observation, and questionnaires. The population in this research consists of tourists visiting tourist attractions in North Toraja, with a sample size of 85 respondents. The data analysis technique used is a simple linear regression test. The results of partial testing (t-test) indicate that the social media variable has an influence on tourist interest in North Toraja.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananto, O., & Ibrahim, M. (2018). Persepsi Pengunjung Pada Objek Wisata Danau Buatan Kota Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 5, 1–11.

Arfani, M. (2020). Pengaruh Persepsi Daya Tarik Objek Wisata dan Motivasi Wisatawan Terhadap Minat Kunjung Ulang Objek Wisata Dermaga Kereng Bangkirai. Palangka Raya : Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya.

Arsyadi, M. A. (2017). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan di Umbul Ponggok Klaten. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Palace Tourism (STP AMPTA) Yogyakarta.

Charli, C. O. (2020). Pengaruh Sosial Media Marketing, Fasilitas Wisata dan Citra Destinasi Wisata Terhadap Minat Wisatawan Berkunjung. Jurnal Ekobistek, 40-48.

Dewi, N. P. A. L. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Ke Daya Tarik Wisata Sukawana Sunrise: The effect of social media on the interest of tourists visiting the attraction of sunrise variety tourism. Jurnal Ilmiah Pariwisata Dan Bisnis, 1(2), 276-285.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 Edisi 8. Semarang: Universitas Diponegoro.

Juliandi, A., & Manurung, S. (2014). Metodologi Penelitian Bisnis, Konsep dan Aplikasi: Sukses Menulis Skripsi & Tesis Mandiri. Umsu Press.

Juwita, I., & Hariyanto, O. I. (2016). Pengaruh Daya Tarik Wisata terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Nusantara. Jurnal Pariwisata, 3(1), 20- 28.

Kurniasari, H. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran, Word Of Mouth, Destination Image dan Destination Branding Terhadap Minat Berkunjung di Wisata Pantai Ria Kenjeran. Surabaya: Universitas Dinamika

Laura, T. D. (2016). Pengaruh Sosial Media Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Nusantara ke DKI Jakarta. Sekolah Tinggi Pariwisata Bandung.

Malhotra, N. K. (2006). Riset Pemasaran : Pendekatan Terapan Jilid 2. Jakarta: PT. Indeks.

Mercy, R. P (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan ke Objek Wisata di Kota Pekanbaru Provinsi Riau. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.

Merlin, M., & Rambulangi, A. C. (2023). Peran Media Sosial Untuk Meningkatkan Jumlah Hunian Penginapan Batara White House Di Kapala Pitu Kabupaten Toraja Utara. Jurnal Manajemen dan Ekonomi Kreatif, 1(4), 11-19.

Nag, A. K., & Gilitwala, B. (2019). Social Media And Its Influence On Travel Motivation And Destination’s Image Formation. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(12).

Nifita, A. T., & Arisondha, E. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan di Taman Geopark Kabupaten Merangin. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 7(2), 169-180.

Purnamasari, Y. E. S., & Ratnawati, I. (2011). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Wisatawan Asing Berlibur di Kota Semarang. Semarang: Universitas Diponegoro.

Sholikha, E. A. (2019). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Berkunjung Followers (Survei pada followers akun Instagram @batuflowergarden. cobanrais). Malang: Universitas Brawijaya.

Sirojuddin, A. (2019). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Wisatawan: Studi atas akun Instagram @lahatpedia Sebagai Media Informasi Objek Wisata di Kabupaten Lahat. Palembang: Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Fatah Palembang.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryadana, M. L. (2013). Sosiologi Pariwisata: Kajian Kepariwisataan dalam Paradigma Intergratif-Transformatif menuju Wisata Spiritual. Humaniora.

Suryanto, M. R. P. (2021). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Pada Obyek Wisata Dengan Variabel Citra Destinasi sebagai Pemediasi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wicaksono, M. A., & Rumyeni, R. (2017). Pengaruh Media Sosial Instagram @wisatadakwahokura Terhadap Minat Berkunjung Followers. Pekanbaru: Universitas Riau.

Yonatan, A. (2023). 7 media sosial paling populer 2023. GoodStats Data. Pemerintah Kabupaten Toraja Utara. (2023). Data Kunjungan Wisatawan

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Risaldy Adikaputra Jacob, Randi Tangdialla, & Stefani Marina Palimbong. (2024). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Kunjung Wisatawan di Toraja Utara. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Manajemen Kewirausahaan Dan Bisnis, 1(2), 88–96. https://doi.org/10.61132/prosemnasimkb.v1i2.46

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.